COPD Wat is COPD? Oorzaken COPD Wat doet de Fysiotherapeut?

Chronische Obstructieve Pulmonairing Deseas

COPD: Een chronische(niet te genezen) obstructie van de luchtwegen. COPD is een verzamelnaam voor een drietal aandoeningen van de luchtwegen. De obstructie bij COPD berust op drie basis mechanisme. Deze kunnen geÔsoleerd of gecombineerd voorkomen. De obstructie veroorzakende mechanisme zijn:
  1. Spasme van het gladde spierweefsel van de luchtwegen (Astma)
  2. Mucushypersecretie. Een grote hoeveelheid slijm ten gevolgen van een ontsteking in de BronchiŽn. (Bronchitis)
  3. Verlies van de elastische retractiekracht van de longblaasjes (Emfyseem)
Astma
Mensen met astma hebben last van aanvallen van benauwdheid. Een aanval kan kort maar ook lang aanhouden. In de periode tussen de aanvallen heeft een astmapatiŽnt meestal geen last. Astma gaat vaak samen met Chronische bronchitis. Bij een aanval trekken de piertjes van de luchtwegen samen en verkleinen zo de luchtpijp. Dit geeft een zeer benauwd gevoel.

Chronische bronchitis
Bronchitis is een aandoening (ontsteking) van het slijmvlies in de luchtwegen. Mensen met bronchitis hoesten veel en geven daarbij slijm op. Sommige patiŽnten hebben naast deze klachten ook last van kortademigheid of een piepende ademhaling. Bronchitis wordt chronisch als de klachten langer dan drie maanden gedurende een jaar aanwezig zijn.

Longemfyseem
Bij emfyseem zijn de longen minder rekbaar geworden. Daardoor is iemand met emfyseem voortdurend kortademig en bij geringe inspanning kan hij al benauwd worden. Het stevige bindweefsel van de longblaasjes wordt door een bepaald enzym afgebroken en de longblaasjes worden slappe zakjes. Bij hard hoesten is het mogelijk dat de longen dichtklappen omdat ze alle stevigheid zijn verloren. Het is belangrijk dat emfyseem patiŽnten leren huffen in plaats van hoesten. Roken speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van longemfyseem.

Bovenstaande ziektebeelden hebben gemeenschappelijke uitingsvormen. Eťn daarvan is belemmering van de expiratie (uitademing) tengevolge van de obstructie. Een ander belangrijk gemeenschappelijk kenmerk is irritatie van de luchtwegen veroorzaakt door bijvoorbeeld: vochtige lucht, koude, stof, rook of specifieke prikkels die een allergische reactie kunnen veroorzaken.

Omdat het uitademen belemmerd wordt treedt er verandering op in de ademhalingsbeweging. Bij mensen met COPD is er vaak sprake van een inspiratie stand van de borstkas. Inspiratiestand is een voorovergebogen houding waarbij de schouders verder naar voren staan dan normaal. Verder is de stand van de longen net zoals deze zou zijn wanneer men volledig inademt. Deze stand wordt door de patiŽnt aangenomen omdat zij het ademen vergemakkelijkt.
Door de verandering in de ademhaling krijgen de ademhalingsspieren veel meer te doen. Bij gezonde mensen bedraagt het aandeel van de ademhalingsspieren in de totale zuurstofconsumptie niet meer dan 5%. Bij ernstige COPD patiŽnten kan dit op lopen tot 40%.

Geschat wordt dat bij 75% van patiŽnten die lijden aan COPD, de klachten zijn veroorzaakt door roken (vooral emfyseempatiŽnten) Roken heeft daarnaast ook een negatief effect op het beloop van COPD en kan de klachten verergeren. Ook (beroepsmatige) langdurige blootstelling aan risicostoffen, luchtverontreiniging, genetische factoren en respiratoire infectie kunnen bijdragen aan het ontstaan van de klachten.

COPD is een progressieve ziekte, dat wil zeggen dat de ziekte niet te genezen is en langzaam aan steeds erger wordt. Dit leidt tot beperkingen en handicaps. De belangrijkste beperkingen zijn kortademigheid en een verminderde inspanningstolerantie. De conditie van de patiŽnt gaat achteruit en de verhouding tussen
Belasting en Belastbaarheid gaat achteruit.
Hierdoor ontstaat dikwijls een neerwaartse spiraal. Uit angst voor kortademigheid gaan mensen bewegen vermijden. Hierdoor verslechtert de conditie nog verder.
Door het vermijden van beweging komen mensen in een sociaal isolement wat op zijn beurt weer kan leiden tot neerslachtigheid en een versterking van de inactiviteit.
Onderzoek heeft aangetoond dat met name spierzwakte, zowel van de ademhalingsspieren als van de perifere skeletspieren, in belangrijke mate bijdraagt aan beperkingen en handicaps van COPD-patiŽnten. De lichamelijke inspanning die COPD-patiŽnten moeten leveren vraagt meer energie. In combinatie met moeizaam eten als gevolg van ademhalingsproblemen, raken COPD-patiŽnten gemakkelijk ondervoedt. Hierdoor kunnen patiŽnten in een neerwaartse spiraal raken waardoor het steeds slechter met de conditie gaat!
Voedingstherapie, in combinatie met bewegingstherapie, helpt de neerwaartse spiraal van energietekort en ondervoeding te doorbreken.

Wat doet de fysiotherapeut
De fysiotherapeut richt zich op de volgende punten:
  1. Luchtwegobstructie
  2. Disfunctioneren van het adembewegingsapparaat
  3. Verminderde fysieke belastbaarheid
De luchtwegobstructie word verminder door het aanleren van huff en hoest technieken die het slijm omhoog brengen. De meeste COPD patiŽnten hoesten zich bijna letterlijk de longen uit het lijf zonder het juiste effect. Door de mensen efficiŽnt te leren hoesten en huffen kunnen de luchtwegen beter geklaard worden. Door de verandering in de luchtwegen is de manier van ademhalen nood gedwongen veranderd. Bij de meeste COPD patiŽnten is het niet meer mogelijk ze op de normalen manier te laten ademhalen. Het is van groot belang de patiŽnt goed te leren ademhalen in deze nieuwe situatie. Hiervoor zijn een aantal technieken. De fysieke belastbaarheid moet op pijl worden gehouden om verdere achter uitgang te vertragen. Dit wordt gedaan door middel van conditie en kracht training.

Medicijnen Er zijn geen medicijnen die chronische bronchitis of emfyseem genezen. Wel kunnen medicijnen klachten verlichten en helpen de conditie van de lucht wegen op pijl te houden. De medicijnen worden grotendeels via inhalatie toegediend. Er zijn drie groepen medicijnen. Luchtwegverwijders zorgen er voor dat de spiertjes van de luchtwegen zich ontspannen. Astma patiŽnten maken veel gebruik van de medicatie. Ontstekingsremmers deze medicijnen voorkomen infecties van de luchtwegen en bieden bescherming tegen prikkels. Antibiotica, doodt bacterien of remt deze in hun groei. Bacterielen infecties komen vaak voor bij mensen met COPD.

Klik voor meer informatie over over deze onderwerpen op deze link en bezoek de site van:
het Astma Fonds